Visio: Suomalaiset ymmärtävät strategian ja osaavat ajatella strategisesti
Visio: Suomalaiset ymmärtävät strategian ja osaavat ajatella strategisesti
Suomen Strategisen Johtamisen Seura
Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) on strategisen johtamisen ajatusjohtaja Suomessa. Visiomme on, että suomalaisilla on kykyä ajatella ja johtaa strategisesti. Tarjoamme palveluita, jotta Suomi menestyy muuttuvassa maailmassa ja suomalaiset oppivat ajattelemaan strategisesti.
Olemme rohkea, näkemyksellinen, uusiutuva ja avoin strategiaosaajien verkosto. Tuemme jäsentemme oppimista ja verkostoitumista. Palveluvalikoimamme tarjoaa kokemista, tapaamisia, uuden oivaltamista ja rikasta keskustelua strategiaa eri näkökulmista katsovien osaajien kanssa. Kehitämme toimintaamme jatkuvasti – uteliaisuus on meille innostusta jakaa tietoa, kokea uutta ja oppia lisää.
Toimimme luottamuksellisesti yhdessä oppien, avoimesti tietoa jakaen ja etsien yhdessä rohkeita ratkaisuja strategiseen johtamiseen, yhteiskunnallisiin haasteisiin, kasvattaen strategiaosaajien työn merkityksellisyyttä.
SSJS on järjestö (NGO), jonka toiminta perustuu vapaaehtoisten panokseen ja toiminta rahoitetaan jäsenmaksutuotoilla. Aktiivinen rooli vapaaehtoisena tarjoaa mahdollisuuksia vaikuttaa yhdistyksen toimintaan, kasvattaa omaa osaamista ja rakentaa upeita verkostoja!
Seuran tapahtumat
Strategiatiedon foorumi
Strategiatiedon foorumi kokoaa strategiseen johtamiseen liittyvää keskustelua ja tietoa. Tarkoituksena on aikaansaada elävää keskustelua strategiasta ja kehittää eteenpäin strategisen johtamisen ajattelua ja siihen liittyvää käsitteistöä.
Strategiablogissa
Puheenjohtajan katsaus – strategisen johtamisen syksy
Arvoisat SSJS:n jäsenet, toivottavasti rentouttavan ja palauttavan kesän kääntyessä kohti syksyä myös SSJS:n toiminta alkaa palautua kesätauolta. Strateginen toimintaympäristö on syksylläkin edelleen monilta osin haastava, ristiriitainen ja vaikeasti ennakoitava. Vaikutuksia
SSJS:n kirjaklassikko: Ansoffin Strategisen johtamisen käsikirja
SSJS:n kirjaklassikkokatsaus: Igor Ansoffin Strategisen johtamisen käsikirja (1984) SSJS:n kirjakerhon kesän 2022 kirja on ollut strategiatyön perustavanlaatuinen klassikko, Igor Ansoffin Strategisen johtamisen käsikirja. Kyseessä on vuonna 1984 ilmestynyt suomennettu, alkuperäisestä
Tiedote: Strategiapalkinnon 2021 saajat on valittu!
Suomen Strategisen Johtamisen Seura (SSJS) jakaa vuosittain arvostetun strategiapalkinnon yhteistyössä Pirkko ja Tarmo Vahvelaisen säätiön kanssa. Säätiö, joka perustajansa hengessä haluaa edistää akateemisen tutkimustiedon tärkeyttä yrityksen strategisessa johtamisessa, lahjoittaa palkittaville stipendit. Tänä vuonna
SSJS:n kirjakatsaus: ”Sataottelija ja tuloksekas perusjohtaja” (Raikaslehto, Mansukoski & Mitronen, 2021)
Miten selvitä johtajana entistä monimuotoisemmassa ja haastavammassa toimintaympäristössä? Maailma monimutkaistuu ja samoin johtaminen. Tämä saa monet organisaatiot ja johtajat etsimään yksinkertaista, yhtä silverbullettia. Näitä ismejä ja oppeja riittää, jokainen bisneskirja
Kirsi Elina Kallio: Ulkoinen työvoima – operatiivisesta resurssista strategiseen ytimeen
Yksi vaietuista aiheista suomalaisessa työelämäkeskustelussa on ulkoisen työvoiman (external workforce) hyödyntämisen nopea kasvu. Tuntuu, että meillä ei kielessä ole sopivaa sanaakaan tälle. Puhumme freelance-taloudesta, yrittäjyydestä, kevytyrittäjistä, konsulttivallasta, keikkatyöstä, tai vaikkapa
Vuoden 2021 Strategiateko -tunnustus Harvialle!
Strategisen johtamisen ammattilaiset palkitsevat Harvia Oyj:n Strategiateko 2021 -tunnustuksella. Suomen strategisen johtamisen seuran SSJS ry:n vuosittain jaettavan arvostettu tunnustus Vuoden Strategiateko on näkyvä, strategiaa elävöittävä teko, joka on osaltaan vaikuttanut
Strategian Seurassa -podcast:
Leena Laitinen – Henkilöstön osallisuus tekee strategian eläväksi
Alko on kaikkien tuntema instituutio, joka kantaa yhteiskunnallista vastuuta. Kilpaileeko monopoliyhtiö, kenen kanssa ja mistä asioista? Mikä on strateginen liikkumavara valtio-omisteisessa yhtiössä? Miten vastuullisuus joudutaan ottamaan huomioon joka päivä yhtiön toiminnassa?
Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen kertoo ajatuksiaan strategiasta ja miten strategia näkyy Alkon arjessa. Jaksossa päästään kuulemaan, miten Alkossa koko henkilöstö otettiin mukaan strategiaprosessiin.
Haastattelijana Petri Toikkanen
Risto Siilasmaa – Laadukas päätöksenteko on prosessi.
Risto Siilasmaa on ansioitunut yrittäjä, yritysjohtaja, sijoittaja ja hallituksen jäsen. Riston haastattelussa käsittelemme päätöksentekoa ja sen perusteena olevia skenaarioita. Risto opettaa meille, mikä merkitys huolellisella analyysillä on päätöksenteossa. Riston johtamissa organisaatioissa ei tyydytä siihen, että asiat vain näyttävät hyvältä vaan kannetaan vastuuta omistajamaisella ajattelumallilla. Anmari Brink Paciuksen haastattelussa Risto paljastaa myös, mitkä ovat perusjohtamisen keskeiset kyvykkyydet.
Anna-Kaisa Ikonen – Strategia on kuntajohtamisen ytimessä.
kompleksisuuden hallintaa, niin strategia on vahvasti läsnä kuntajohtamisen arjessa, Anna-Kaisa sanoo. Petri Toikkasen haastattelussa Anna-Kaisa kertoo, miten Tampereen kaupunkistrategia tehtiin laajasti osallistaen ja kuinka eri ryhmien välille löytyy yhteisymmärrys strategisissa kysymyksissä. Entä miksi kuntien identiteetti on juuri nyt muutoksessa?
Markku Wilenius – Inhimillisen tulevaisuuden rakennuspalikat
enius on tulevaisuuden tutkija, joka tutkii inhimillisyyttä työkseen. Jaksossa Markku esittelee meille näkemyksensä tulevaisuudessa tarvittavista inhimillisistä taidoista. Anmari Brink Paciuksen haastattelussa opimme Markulta, mitä historia voi opettaa meille tulevaisuuden inhimillisestä kehityksestä ja mitkä ovat luonnon ja teknologian vaikutukset inhimillisyyteen. Paljastuksena kuulemme tulevaisuuden tutkijan arvioita ja ennustuksia tulevasta.
Ia Adlercreutz – Brändiä johdetaan arvojen kautta
Brändit ovat läsnä kaikkialla. Brändi onkin tärkeä osa kaikkien organisaatioiden strategiaa. Mistä brändin ja strategian yhteys koostuu ja kumpi tulee ensin? Miten arvot ja brändi kietoutuvat yhteen? Miten brändiä voidaan johtaa? Miten vastuullisuus liittyy brändiin?
Isoille suomalaisille huippubrändeille työskennellyt brändiasiantuntija Ia Adlercreutz valottaa jaksossa brändityöskentelyn ja brändistrategian ydinasioita. Haastattelijana Petri Toikkanen.
Teppo Turkki – Suora tie ei vie koskaan perille.
Teppo Turkki on Itä-Aasian asiantuntija vailla vertaa. Maailma muuttuu syvästi juuri nyt. Strategia elää ennakoimattomista tilanteista. Perinteiset tavat tarttua kiinni ovat menetetty. Paluuta vanhaan stabiiliin ympäristöön ei ole, sanoo Teppo keskustelussa Anmari Brink Paciuksen kanssa. Jaksossa Teppo avaa meille Aasian alueen nykytilaa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia. Kulttuuristen kohtaamisten lisäksi tässä jaksossa opimme, mikä on globaalin maailmantalouden profiili juuri nyt ja millaisia kehitystrendejä, ilmiöitä ja riskiskenaarioita meidän tulisi ymmärtää.