Strategian työkalupakki:

OSA 5 – Viisi kilpailuvoimaa

Viisi kilpailuvoimaa: Missä kilpailussa olemme? Millä säännöillä pelataan? Kuka voittaa? Missä meidän tulisi pärjätä? Strategiaguru Michael Porterin keskeinen ajatus on, että strategian muodostamisen ydin on kilpailussa pärjääminen. Porterin viiden kilpailuvoiman malli on yksi tunnetuimpia strategisen johtamisen menetelmiä. Menetelmä paneutuu kilpailutilanteen analysointiin. Malli laajentaa kilpailun käsitettä. Kilpailua ei käydä vain nykyisten kilpailijoiden kesken, vaan kilpailutilanteeseen vaikuttavat asiakkaat, toimittajat, uudet kilpailijat ja korvaavat tuotteet.

Video on upotettu Seuran YouTube-kanavalta. Jos video ei näy, kannattaa hyväksyä kolmannen osapuolen evästeet käyttöön. Voita kastoa videon myös suoraan YouTube-kanavaltamme: www.youtube.com/@StrategiaSuomi .
Jaa video

Kaikki sarjan videot:

VRIO-videon somebanneri

OSA 3 – VRIO

Mistä kilpailuetu syntyy? Mikä on ydinosaamista? Millainen resurssi on arvokas ja harvinainen sekä kilpailijoiden vaikea kopioida? VRIO-analyysissä tarkastellaan organisaation potentiaalisia

Lue lisää
Pestel-analyysin some-kuva

OSA 2: PESTEL-analyysi

Mitä on meneillään? Mitä tapahtuu? Strategisessa johtamisessa toimintaympäristön seuraaminen ja siitä riittävän tarkan kuvan hahmottaminen ovat avainasioita. PESTEL-analyysi on yksi

Lue lisää

OSA 1: SWOT-analyysi

Uhka vai mahdollisuus? Vahvuus vai heikkous? SWOT-analyysi on suosituin ja tunnetuin yksittäinen strategiatyökalu lukuisten tutkimusten mukaan. Sitä käytetään niin yrityksissä,

Lue lisää